منطق‌الطیر عطار نیشابوری (1 )

منطق‌الطیر

منطِقُ‌الطِّیر منظومه‌ای‌ست از عطار نیشابوری که به زبان فارسی و در قالب مثنوی به بحر رمل مسدس مقصور سروده شده‌است. کار سرودن این مثنوی در قرن ششم هجری قمری (۱۱۷۷ میلادی) پایان یافته‌است. این مثنوی که ۴۴۵۸ بیت دارد، از مثنوی‌های تمثیلی عرفان اسلامی به شمار می‌آید. مراحل‌ و منازل در راه پوییدن و جُستن عرفان یعنی شناختن رازهای هستی در منطق‌الطّیر عطار هفت منزل است. او این هفت منزل را هفت وادی یا هفت شهر عشق می‌نامد.
هفت وادی‌ به ترتیب چنین است: طلب، عشق، معرفت، استغنا، توحید، حیرت، و فقر که سرانجام به فنا می‌انجامد. در داستان منطق‌الطّیر، گروهی از مرغان برای جستن و یافتن پادشاهشان سیمرغ، سفری را آغاز می‌کنند. در هر مرحله، گروهی از مرغان از راه باز می‌مانند و به بهانه‌هایی پا پس می‌کشند تا این که پس از عبور از هفت مرحله، از گروه انبوهی از پرندگان تنها «سی مرغ» باقی می‌مانند و با نگریستن در آینه حق در می‌یابند که سیمرغ در وجود خود آن‌هاست. در نهایت با این خودشناسی مرغان جذب جذبه خداوند می‌شوند و حقیقت را در وجود خویش می‌یابند.

فی‌فضیلة امیرالمومنین ابوبکر رضی الله عنه




خواجه‌ی اول که اول یار اوست   ثانی اثنین اذهما فی الغار اوست
صدر دین صدیق اکبر قطب حق   در همه چیز از همه برده سبق
هرچ حق از بارگاه کبریا   ریخت در صدر شریف مصطفی
آن همه در سینه‌ی صدیق ریخت   لاجرم تا بود ازو تحقیق ریخت
چون دو عالم را به یک دم درکشید   لب ببست از سنگ و خوش دم درکشید
سر فرو بردی همه شب تا به روز   نیم شب هویی برآوردی بسوز
هوی او تا چین برفتی مشک بار   مشک کردی خون آهوی تتار
زین سبب گفت آفتاب شرع و دین   علم باید جست ازینجا تا به چین
سنگ زان بودی به حکمت در دهانش   نا به سنگ و هنگ هو گوید زفانش
نی که سنگش بر زفان بگرفت راه   تا نگوید هیچ نامی جز آله
سنگ باید تا پدید آید وقار   مردم بی‌سنگ کی آید به کار
چون عمر مویی بدید از قدراو   گفت کاش آن مویمی بر صدر او
چون تو کردی ثانی اثنینش قبول   ثانی اثنین او بود بعد رسول














موضوع: شعر، فضایل،
[ سه شنبه 1 آذر 1390 ] [ 08:45 ق.ظ ] [ عبدالحمید تعالی ]
شبکه اجتماعی فارسی کلوب | Buy Mobile Traffic | سایت سوالات